Friday, December 30, 2011

Kawan baik saya yang baik hati dan comel

Saya mempunyai seorang kawan karib. Beliau diberi nama Husna al-Najah. Anda mesti tertanya-tanya mengapa saya memanggilnya seorang yang baik hati dan comel. Sebenarnya, beliau menyuruh saya membuat karangan ini, alkisannya kerana saya berkata kepada beliau yang saya rindu nak buat karangan Bahasa Melayu. So, here goes to Najah.

Asalnya, saya mengenali insan wonderful ini di sebuah alma mater yang disimbolkan sebagai sebuah sekolah premier dan cemerlang sesuai dengan nama panggilannya iaitu Maresmart. Adakah ianya khabar angin semata-mata? Tunggulah hari keputusan SPM 2011 pada tahun hadapan dan andalah menjadi hakim dan mengadili isu ini. Berbalik kepada cerita pokoknya, sejujurnya, saya tidak pernah terfikir nak mengenali insan ini sampailah pada suatu hari di surau belakang.

Rupa-rupanya, beliau merupakan kawan karib kepada kawan lama saya, iaitu Naurah Sofinaz. Kebetulan bukan? Mungkin tuhan sudah (crossed our path so that we can be friends until now). Pads ketika itu juga berlaku suatu insiden yang sekaligus memadamkan imej saya sebagai konon-kononnya berlagak 'cool'. Ianya berlaku apabila saya menjadi terlampau eksaited sampai kepala terlanggar mesin pemadam api. Namun, mari lihat kepada sudut yang terang (bright side), sekurang-kurangnya insiden yang dianggap memalukan dan menghumiliatedkan itu telah memecahkan suasana kaku (awkward) di antara saya dan beliau. Mungkin jugan tuhan telah menentukan ianya untuk menjadi begitu agar sinar pancaran persahabatan(sparkle of friendship) di antara kami berdua mulai berputik.

Sejak dari itu, kami berdua mulai rapat. Untuk memendekkan cerita, di mana ada Atika, di situ ada Najah. Be it, makan, prep, minum, pergi kelas blablabla semua kami lakukan bersama. Sampai suatu saat saya terdetik di hati. Saya mulai berfikir sejenak. Persahabatan saya dan dia sangatlan istimewa dan saya akan (cherish) selama-lamanya. Saya tidak mahu menjadi seperti persahabatan sesetrngah orang di mana mereka hanga bersahabat kerana duduk sama sekolah dan atas sebab tertentu, dan apabila tidak diperlukan, mereka hanya membazirkan sahaja persahabatan tersebut. Sedangkan it is a God's gift and they just waste it. Oh tidak, saya tidak akan menjadi begitu. Oleh itu saya memikirkan pelbagai perkara untuk memperkukuhkan persahabatan kami. Consider all factors, Ya, saya menggunakan teknik itu. Merumuskan segalanya (summarized it all), saya sedar jika saya asyik menjadi sangat (clingy) dengan beliau, ia boleh menjadi magnet kepada pelbagai permasalahan (problem-magnet). Hal ini demikian kerana mungkin kami akan menjadi terlampau selesa sampai melakukan perkara yang boleh menyinggung perasaan sekaligus menghapuskan rasa hormat di antara satu sama lain.

Kalian ingatlah, beapa rapatnya kalian sekalipun dengan sahabat, perasaan hormat itu harus sentiasa diamalkan. Baiklah, olen itu, masa ke semasa saya mulai menjauhkan diri daripada beliau. Jangan salah anggap, ini adalah bertujuan untuk memperkukuhkan lagi persahabatan kami dengan cara yang berbeza. Saya berharap beliau sedar dan faham dengan niat saya. Ia merupakan perkara yang baik sebenarnya, saya memberikan peluang kepada kami berdua untuk memperkukuhkan rasa hormat di antara satu sama lain. Ketahuilah bahawa saya sangat menyayangi awak, sahabat :)

Sekarang, saya dan beliau masih rapat dan masih berhubung despite the distance that separate us both. But hey, distance is only physical (: Through the retina of my eyes, you might be far away from me, but through the invisible retina of my heart, you are just beside me and I can actually feel the warmth of the friendship. Thanks for the time, energy, and money that you spent for me. Do know that I will always cherished our moments forever!

Well, Najah, Truth be told, I can't actually describe our friendship through words because it is just too wonderful to be described by words. Hihi, I'm not making up stories or being a sweet talker because I don't know how to be one, I just wrote all the words that come from my heart huhu. So before I started to write too many stuff, I should put an end to this essay.

Hihi, love you !

6 comments:

  1. Homaigod, tika. This is so sweeet :) jay must have been really proud the moment she reads this. :)

    ReplyDelete
  2. Haha thank you :D this essay jugak dedicated to all my good friends out there. Including you zira :) love you!

    ReplyDelete
  3. Haahahahahaahhahaha sinar pancaran persahabatan, sudut yang terang, guru-guru BM kat Maresmart mesti berbangga baca karangan ni :')

    ReplyDelete
  4. Hahahaha lol, Cikgu Asriyah mesti bangga dengan saya :')

    ReplyDelete
  5. hahaha oh saya tidak terkata kata :') lovee you tooo Atika(sloppy kisses)

    ReplyDelete